Skandias K28 projekt

Det är lätt att tro att Skandia Bank & Försäkrings Flagship store på Kungsgatan 28 bara handlar om design, teknik och schysst inredning. Bara en snygg yta. Men, faktum är att det ligger mycket strategiskt jobb bakom varför lokalen blev som den blev.

Om man vill spåra ursprunget till K28 så börjar det hela med en idé om att Skandia ska ha de mest nöjda kunderna.

För att nå ditt måste vi möta kunden på ett modernt och effektivt sätt. Ett möte som dessutom är en upplevelse som är involverande, inspirerande och engagerar kunden till medskapande. En engagerad och involverad kund gör mer medvetna och smarta val. Därigenom kan vi leverera kundnytta i form av anpassade lösningar för en enklare vardag och en rikare morgondag. En engagerad och involverad kund är dessutom en mer lojal kund och kan i större utsträckning agera som en ambassadör för oss.

Viljan att möta kunden på ett modernt, effektivt och medskapande sätt,  utmynnade i en visualisering och vision av hur olika kundmöten skulle gå till i de olika serviceerbjudanden som vår affärsutveckling hade arbetat fram.

Syftet med de olika serviceerbjudandena var att skapa en effektivisering av kundmötet och dessutom kvalitetssäkra den rådgivning som kunderna får. Det ska helt enkelt gå snabbare och kunderna ska få samma råd oavsett vilken rådgivare de träffar samtidigt som de dessutom ska uppleva något unikt och differentierande.

Det unika med K28 är alltså kombinationen:

-Genomtänkt arbetsmodel -Ny medskapande rådgivningsplats – Genomtänkt scenografi

Den genomtänkta arbetsmodellen/rådgivningsmodellen (Totalkollen) som rådgivarna arbetar efter är baserad på dels forskning som bedrivits på Göteborgs Handelshögskola och dels Skandias investeringsramverk. Totalkollen är ett sätt att både effektivisera och kvalitetssäkra rådgivningen.

Den nya, medskapande rådgivningsplatsen har även den flera funktioner. Dels skapar den en yt- och kostnadseffektiv rådgivningsplats men framförallt skapar den en känsla närhet, medskapande och mötet sker på lika villkor.

Den genomtänkta miljön som vi skapat flagshipstore K28 fungerar som en scen och plattform för våra guider och rådgivare att enkelt få en naturlig kontakt med kunderna. Scenografin är ett sätt för oss att just skapa den differentierade upplevelse som kommer att vara en av framtidens avgörande konkurrensfaktorer. Helt enkelt ett sätt att skilja ut sig från mängde som inte handlar om rationella produktfördelar (eftersom dessa inte kommer att existera i framtiden) utan om en upplevese av samhörighet/identifikation med varumärket och vaad varumärket står för.

Här är en av de första skisserna på hur K28 skulle se ut.

Och här är några bilder som visar slutresultatet, eller version 1.0.🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s