Ungdomar – Reklamtrötta traditionalister eller twittergalna narcissister

Jag var på ett frukostseminarie som #Annonsörföreningen anordnade om ungdomars beteendemönster. Det var två killar från Ungdomsbarometern som drog resultaten av deras årliga undersökning. Det blev spännande och bra. Men jag kom på mig själv att under introduktionen fundera kring det faktum att mina strumpor hade samma färg som armstöden på stolarna och att det förmodligen var lika spännande som seminariet.

Men, jag hade som tur var fel. Det var jätteintressant och killarna som drog resultaten jobbade upp sig även om deras presentationsteknik kanske lämnade en del i övrigt att önska.

Några roliga reflektioner från seminariet. När ungdomar ska beskriva ungdomar så säger de om andra att de är ”Lata & bortskämda”. När ungdomar svara på vad de tycker är den vanligaste missuppfattningen bland vuxna om ungdomar så är det att vuxna tycker, surprise-surprise, att ungdomar ör ”Lata & oansvariga” . Så med andra ord är det okej att de själva säger det men om någon annan gör det, då…

En anna reflektion är att undersökningen visar att den idealiska (roligaste, mest intressant och där man kan tänka sig att stanna) åldern är 20 år och att livet tar slut efter 30. Kul också att höra att trenden som kommer bland ungdomar är ambition och självförverkligande – School is cool! Framtiden kanske inte är så nattsvart för Sverige trots allt…

Summasumarum för oss som jobbar med kommunikation att tänka på när vi ska vända oss till ungdomar. Och det här är ingen rocketscience. Men det tål att upprepas ändå.

  • Ungdomar vill upptäcka saker själva. det måste vara en tillräckligt bra produkt så att den ”säljer sig själv”.
  • Sprid inte via betalda media – sprid via kompisar… det gör du genom att
  • Undvik mainstream utformad reklam! Rolig reklam sprids vidare.
  • Gör din reklam rolig men…
  • Undvik att låtsas att du kan deras språk. Bara för att du kan uttrycken innebär inte att du ska använda dem. Dvs var äkta!
  • Tänk inte som en vuxen som ska sälja till en ungdom. Tänk som en ungdom som ska berätta för sina kompisar.

Till sist några pekpinnar som sammanfattar undersökningen

  • Kom ihåg – Unga kritiserar allt.
  • Kom ihåg – Unga är väl medvetna om sitt värde för dig som annonsör.
  • Kom ihåg – Unga är reklamkräsna – inte reklamtrötta.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s