Pang på rödbetan vs. tänka till och planera

Läste av en händelse Lars Danielssons krönika i CS. http://computersweden.idg.se/2.2683/1.385954/en-helt-ny-varld-utvecklar-sig Nej, jag har inte som vana att läsa Computer Sweden. Verkligen inte. CS är alldeles för mycket av en porrtidning för superintresserade datateknik nissar. Jag läser den lika lite som våra vänner på tekniksidan läser Resume eller Dagens Media.

Därmed inte sagt att den faktiskt kan vara intressant och öppna ens ögon för nya möjligheter.

Det som fångade mitt intresse i Danielssons krönika var det faktum att han likställde uttrycket ”Pang På Rödbetan” med att agera obetänksamt och springa på lösningen för snabbt. Lite som kavalleriets uttryck ”fort och fel”.

För mig handlar inte ”Pang På Rödbetan” om att göra saker obetänksamt i stundens ingivelse. Nej, för mig handlar det om effekt. Jag lärde mig som nybakad direktmarknadsförare att skala bort allt onödigt för att snabbare komma fram till det jag vill säga och vad jag vill att mottagaren ska förstå och göra. Ingen kund orkar bry sig eller har tid för att klura ut vad det är du vill. De vill inte lägga ner tid på att förstå vad det är du vill att de ska göra och varför. De vill däremot gärna uppleva något oväntat som skapar en kreativ associationsbrygga till varumärket och bli glatt överraskade.

Allt för ofta ser jag lösningar som tar krystat kreativa och snirkliga omvägar eller blir alldeles för långsökta för att de ska bli effektiva. Det är i dessa lägen som jag brukar vilja ha mer av PPR – Pang På Rödbetan!

Kommentera

