Google Wallet, Google Bank?!

Det har länge diskuterats vilka nya aktörer som på allvar kan ta upp handsken och utmana bankernas dominans inom spara, betala, låna och övriga tjänster för att sköta privatekonomin. För att bryta upp en stelnad bransch så behöver man vända hela branschen upp och ner och helt enkelt förändra/omdefiniera förutsättningarna och spelreglerna på planen

Den del av värdekedjan där nya konkurrenter har möjlighet att bryta in och förändra sektorn i grunden är i gränssnittet med kund. Att lyckas med att sälja banktjänster handlar framförallt om distributionskraft och där är relationen med kunden viktig. Det är utifrån det perspektivet som man traditionellt har funderat för att identifiera potentiella nya konkurrenter som skulle kunna göra inbrytningar på marknaden.

Distributionskraft består av i huvudsak två delar. Det ena är relationen. De som ”äger” kontakten och relationen med kunden har en stark ställning då det är svårt och ofta extremt dyrt att skapa nya relationer och behålla och utveckla relationen med kunden. Det andra är teknisk infrastruktur dvs sättet att konsumera/utnyttja tjänsterna.

Historiskt har de första icke traditionella aktörer som poppat upp när nya hot har diskuterats varit telekom operatörerna. Utgångspunkten här har ffa varit utifrån ett tekniskt perspektiv. Där tillgången till tekniken och möjligheten som den erbjuder har varit grunden till varför telekom har utsetts som stora möjliga hot mot bankerna. De har redan en infrastruktur där betalningar smidigt och säkert kan skötas via telefonens chip och operatörernas billing system. Att förändra människors invanda beteenden tar oftast lång tid och kräver stora resurser eller banbrytande idéer. Det är också därför som vi kanske inte sett några stora förändringar vad avser hur människor ser på betalningar och aktörerna i den ganska stelbenta finansbranschen. 

Men i vår nya socialt digitala värld har förutsättningarna redan ställts på ända. Aktörer somt ex Facebook och Google har större trovärdighet och starkare varumärken än alla banker och finansaktörer. De har inte bara högre trovärdighet som en ”teknisk” leverantör av en plattform för kundens digitalt sociala liv. I och med att det för många kunder är hela deras liv som utspelas på dessa plattformar så har de dessutom en relation med kunden som går bortom det vi tidigare sett. De är integrerade i människors liv som ingen annan aktör har varit tidigare.

Google har länge arbetat hårt med brand extension i på olika områden och genom lanseringen av Google Wallet tar de nu det första klivet in på bankernas traditionella planhalva.

Google Wallet är  en tjänst som bygger på NFC, Near Field Communication. Tjänsten innebär att du via din mobiltelefon kommer att kunna betala för din shopping genom att hålla sin mobil framför kassan och sedan kunna spara köpet i mobilens minne. Det här öppnar ju för många nya tjänster i kombination med t ex de möjligheter som den digitala social revolutionen öpnnar. De innebär också att vi kanske kan uppleva consumer power på riktigt i en nära framtid. Tänk vilka krav som det kommer att ställa på leverantörer i framtiden. Kommer det att lyckas? Ja, det kommer att krävas en viss beteende förändring bland konsumenterna och det vet vi av erfarenhet både är svårt och tar lång tid. Men den beteendeförändringen är ju, som sagt, redan påbörjad i och med sättet vi interagerar och delar information med varandra i sociala media.

Att den fysiska plånboken kommer att bli digital är det ingen tvekan om. Frågan är bara vem som kommer att stå som vinnare när slaget är över. Banker, Telekom bolag, social plattformsleverantörer eller digitala sökmotorer?  Vad kommer det t ex att reducera banker till? Kommer framtidens bank bara vara en kundlös produktleverantör som bara erbjuder white labeled produkter till starka distributörer som Google?

Vem kommer du ha mest förtroende för? Vem kan leverera mest nytta för dig som kund? Sökmotorn som letar fram det du vill ha, till det pris du vill betala eller banken?

Här hittar du Googles lanseringspresskonferens: http://youtu.be/iZAV6sIzzog?hd=1

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s