Kampen om småföretagaren

on

Nya Affärer är ett samarbete mellan Veckans Affärer och Privata Affärer. En ”one-shot” tidning som riktar sig till småföretagare och entreprenörer. Med tanke på teamet som står bakom tidningen så borde det vara en given succé. Speciellt när deras sajt är riktigt bra och de utnyttjar kombinationen av sociala media och ”IRL” med sina nätverksträffar på ett smart sätt.

Men nu råkade jag få tidningen Nya Affärer samtidigt som Postens ”Du&Co” magasin landade i min brevlåda. Och jag måste säga att jag till min besvikelse inte kan se någon större skillnad i vare sig kvalitet eller innehåll. Den stora skillnaden ligger i att läsarna får betala för Nya Affärermedan Postens kundtidning Du&Co är ”gratis”.

Det intressanta här är ju att det naturligtvis finns en tydlig nisch för tidningar till entreprenörer, småföretagare, men att den nischen faktiskt har en ganska dominerande spelare som dessutom är gratis för kunden.

Hur ska man då agera för att motivera en kräsen och ekonomiskt sinnad målgrupp? Målsättningen måste ju vara att skapa en så pass unik produkt så att kunderna upplever ett mervärde och blir intresserade av att betala för det. Men när jag jämför Du & Co och Nya Affärer så finns det inget som talar till den senares fördel. Vilket i sig är synd då Du & Co inte är en särskilt rolig historia…

Missförstå mig inte nu. Jag gillar Veckans Affärer och Privata Affärer. Jag tycker dessutom att det verkligen behövs fler satsningar som främjar entreprenörsskap.  Det behövs fler som lyfter fram entreprenörer och småföretagare och de frågor som är intressanta för dem som faktiskt bygger Sverige. För gudarna, och för den delen politikerna, ska veta att vi behöver fler som både vågar starta företag och fler som lyckas med sina företag.

Däremot tycker jag att man ska tänka till en gång till. Bara för att ett material håller på webben och att man har många kontakter på Linkedin och ”Likes” på Facebook så innebär det inte automatiskt att det funkar som magasin. Nya Affärer känns snarare som ett lamt försök att ”recycla” webb material för att kunna kränga lite fler annonser. Det är aldrig en bra känsla att ha. Speciellt inte när det redan finns en stark konkurrent som dessutom är gratis.

Lämna en kommentar