Vad krävs för att sociala medier inte ska bli mer än ytterligare en resursslukande gökunge?

En satsning på sociala medier kommer inte att vara långsiktigt hållbar eller ekonomiskt försvarbar om det inte går att visa att den investeringen genererar mer intäkter än kostnader.

Faktum är att det i slutet av dagen bara är kronor och ören som räknas. Det gäller oavsett om det är en investering i varumärke, kundservice, maskiner eller marknadsföring. Det ska i slutänden generera Cash! Deg! Dineros! Stash! Pluring! Det är det som gäller om du tänkt dig att driva en affär som är framgångsrik över tid.

Den investering och insats som du gör kan ha olika lång återbetalningstid men den ska återbetala sig och helst med ränta. Affärsmässigt handlar det om att fatta beslut om mixen mellan strategiska och taktiska investeringar för att få så bra avkastning som möjligt. Att tro att t ex investeringar i sociala media inte behöver generera mätbar avkastning inom överskådlig tid är att lura sig själv.

Du behöver veta varför du ska finnas i sociala media och i vilken valuta du vill mäta och få din avkastning. Allt enligt devisen ”if you plant corn – you will get corn!”

Är det relation och dialog?

Om det är relation och dialog du är ute efter. Hur säkerställer du att du kan mäta värdet av den relationen. Kan du mäta och följa att den dialog du för med kunderna också leder till ökad kundnöjdhet, längre customer lifetime och därmed större intäkter? Är din organisation mappad för att kunna ta emot och svara på den dialog och de behov som den ger upphov till? För att sociala media ska kunna bli en effektiv relationsskapare krävs att det är en äkta dialog. Det innebär att din organisation måste byggas och styras utifrån kunden. Är företaget redo för det?

Är det billig, effektiv distribuition?

Om det är ökad distributionskraft och billigare, effektivare distribution av dina produkter och tjänster som du är ute efter. Hur säkerställer du att du kan sälja via sociala media och dessutom mäta det?

Om sociala media ska kunna bli en effektiv distributionskraft så måste de kopplas till och integreras med affärssystemen.

Företag i allmänhet måste ha klart för sig både möjligheterna och utmaningarna med sociala media. Åtminstone om de har tänkt att bli långsiktigt framgångsrika i sociala media. Det gäller i synnerhet i branscher som är hårt reglerade som t ex bank och finansbranschen. Vars hårt reglerade struktur lägger till en hel del nya utmaningar till de redan befintliga. Tex innebär det faktum att bankerna omfattas av strikta regler avseende banksekretess stora utmaningar i ett medie som drivs av att alla delar information med varandra och pratar öppet om och med varandra.

För att kunna räkna hem investeringarna så krävs det en mycket större intergration och koppling mellan de egna affärssystemen och de sociala medieplattformarna.

Frågan är vem som kan hjälpa till och göra det?

En större integration och koppling mellan sociala medier och affärssystem låter som en klassisk fråga för IT avdelningen. Men faktum är att den nya världen också ställer nya krav på kommunikationskompetens, kundkommunikativ kompetens. Ett område som traditionellt varit marknadsavdelningarna och kommunikationskonsulternas territorium. Den nya världen kräver att antingen IT konsulterna kan bredda sig och ta även kommunikativa frågor eller att kommunikationskonsulterna kan lära sig mer om IT arkitektur, infrastruktur, säkerhet och teknik…

Blir IT-konsulterna kommunikationskonsulter eller blir Kommunikationskonsulterna IT-konsulter.

20110622-173055.jpg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s