Nyckeln till mobil framgång stavas upplevelse!

Jag har tidigare skrivit om det faktum att vi marknadsförare och varumärkesbyggare står inför nya utmaningar när världen blir allt mer generisk.

Det jag menar är; att när de rationella produktfördelarna i jämförelse med konkurrerande produkter eller tjänster har försvunnit och när dina konkurrenter erbjuder samma eller likvärdiga produkter och tjänster till samma eller bättre pris.

Då du inte längre kan säga att ditt ”reason for being” är att din produkt eller tjänst fyller ett hål på marknaden som ingen annan kan fylla. Då måste du hitta något annat som gör att kunderna väljer din produkt eller din tjänster före alla andra. Det något stavas UPPLEVELSE.

Det är genom att skapa en unik upplevelse som du både kan skapa, bekräfta och underhålla en relation mellan dig (ditt varumärke) och kunden. Det är genom den upplevelse som du ger din kund som du kan skapa en unik differentiering och fördelar gentemot dina konkurrenter.

Det gäller kanske framförallt i de digitala och mobila kanalerna där nästan allt går enkelt och snabbt att kopiera och kundernas konsumtionsmönster och förväntningar förändras tack vare den ökande mobiliteten. Det innebär att de mobila tjänster som kommer att vara framtidens vinnare är de som erbjuder den enklaste och smidigaste lösningen i kombination  med en extremt hög upplevelsefaktor för kunden. Den som siktar på att vara framtidens marknadsledare måste helt klart tydligt definiera och leverera en sådan unik upplevelse för att kunna bygga sant lojala och engagerade kundrelationer via mobilen.

Om du vill läsa mer om hur den nya mobiliteten förändrar förutsättningarna för hur företag kan och bör interagera med sina kunder så rekommenderar jag varmt den här rapporten från Forrester Reasearch: The Future of mobile is contextMobile Transforms How Companies Interact With Customers by Julie A. Ask

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s