Nordeakunder – Spring för livet!

Är det bara jag eller är inte dessa höga herrar otroligt naiva och rent ut sagt mer än lovligt korkade? Ta bara det senaste exemplet med Nordeas Vd, Christian Claussen och Styrelseordförande Björn Wahlros. Idagens di.se så ondgör sig Christian Claussen över att allmänheten har reagerat så starkt på nyheten att Nordea ska köpa en lägenhet till honom. Han säger i intervjun att ”Hade vi vetat vilka reaktioner det här skulle leda till hade vi säkert fattat ett annat beslut”. Douuhhgh! Snacka om Homer Simpson kommentar… Alla normala människor hade fattat det instinktivt och direkt.

Hur tänkte de där egentligen? Hur gick diskussionen till? Kan ni se det framför er? Vd och
Styrelseordföranden:

VD – Jo, det var så sant, jag har en liten fråga. Jag jobbar ju rätt mycket och har rätt mycket besök. Det känns som om jag skulle behöva en liten lya att övernatta i och kanske kunna bjuda hem ”affärskontakter” till på en öl… eller två… Du vet, att representera här på HK är ju lite publikt så att säga. Ja, för de där särskilt känsliga kontakterna du vet… 

SO – Öl…?

VD – … Ja, vitt vin och räkor funkar ju ganska bra också… 

SO – Tja, jag har inte tänkt på det men nu när du säger det så ser jag problemet. Självklart fixar vi det. Har du något speciellt i åtanke? 

VD – Jo, jag har av en händelse faktiskt sett en liten lya, visserligen med lite renoveringsbehov. Men det är inga stora grejor och med en kostnadsbas på 100 mdr så är det peanuts vi snackar om.  Säkert en bra investering också… för mig alltså…

 SO – Okej kör. Det är du värd! Det är ju fan ingen annan än du och jag som jobbar på det här bygget ändå! Hahaha…

VD – Hahaha… Vill du ha en konjak till…?

Hur kan man inte förstå att det skulle skapa minst sagt upprörda känslor när en bank som nyss varit på fallrepet och räddats av sina ägare, däribland vi skattebetalare, köper en lyxvåning med bästa läge på den flottaste adressen till sin Vd. Till råga på allt mitt under den värsta finanskrisen mänskligheten har skådat. Och som om dessa två omständigheter inte var tillräckliga argument, så kan man ju fundera på vad kunderna med sina usla villkor och service tycker när de ser vad banken lägger sina pengar på. Eller vilken smak i munnen de 2000 medarbetare har som får gå för att banken ska spara pengar…

Om det nu är så att de faktiskt har behov av en representationsvåning, är det då inte bättre att hyra en sådan? Det finns ju massor av lösningar som kommunikativt är betydligt mycket enklare och bättre. Sedan kan man ju tycka att en person som tjänar så pass bra borde kunna hålla sig med en egen bostad. Men tydligen tjänar han inte tillräckligt eftersom SO Björn Wahlros vill höja hans lön så att Christian ska kunna köpa fler lägenheter…

Det förvånar mig hur man kan tro att några som bevisligen är så fullständigt tondöva, distanserade från verkligheten och saknar all form av fingerspitzgefuhl ska kunna driva en långsiktigt framgångsrik verksamhet. It is beyond me!

Det som också förvånar mig är det faktum att svenska folket verkar ha blivit luttrade. Det är nästan som om människor förväntar sig att det är så här toppar ska bete sig. Kommer ni ihåg Skandia skandalerna? Kommer ni ihåg den vreden, indignationen och det ursinniga mediadrevet som följde av de lägenhetsaffärer och det bonusrofferiet? Var är det ursinnet nu? Var är mediadrevet?

Faktum är att lägenhetsaffärerna då och Nordeas nu inte är särskilt olika. Men det verkar som om inte kunderna längre bryr sig. Det vet Christian Claussen och Björn Wahlros och de utnyttjar det cyniskt och fullständigt hänsynslöst.

Jag fattar inte att kunderna bara vänder och springer för livet från Nordea.

It is really beyond me!

En kommentar Lägg till

  1. Per Lengquist skriver:

    Bra skrivet!

Kommentera

