Red Bull Stratos – Vad säger det om Red Bull?

De senaste dagarna har varit fyllda med fantastiska upplevelser och då menar jag inte mitt besök på Swedbank i Skärholmen häromdagen. Nej, jag menar naturligtvis ”miraklet i Berlin” och Felix Baumgartners fallskärmshopp. Är det någon som inte är imponerad? Kanske framförallt av Felix Baumgartners fallskärmshopp. Detta sagt utan att alls förringa Fotbollslandslagets mirakulösa upphämtning.

Men att frivilligt hoppa från 39 000 meters höjd. Galet.

Jag såg hoppet via internetsändningen i realtid och jag måste ändå säga att det var väldigt spännande. Trots att man vid en första anblick av storyboarden kanske inte blev helt såld. Det jag menar är att, den som köpte idéen är ganska modig. Tänk dig själv om någon kom och försökte sälja den här idéen till ett tv-program till dig.

”Okej, så här gör vi. Först får du se en kille klädd som en Michelingubbe sitta i ett utrymme som ser ut som ett utedass i drygt två timmar. Sedan öppnar Michelingubben dörren och hoppar ut.

Du ser honom i 0,3 sekunder innan han försvinner som en liten prick. Därefter kan vi bara visa honom via en värmekamera. Klipp till, när han förhoppningsvis levande, landar, sträcker armarna i skyn och jublar.

Vi kan fylla ut det lite med klipp från kontrollrummet och familjen. Det finns inget som säljer som bilder på de förtvivlade anhöriga till den idioten som gått med på att hoppa. Det är tv-mässigt det. Vad säger du, ska vi köra?”

Jag vet inte. Är det bara jag eller?

Jag tittade lite på de anteckningar som jag gjorde medan jag satt och tittade. Frågorna och associationerna som poppade upp i mitt huvud var sådana som:

  • Vem betalar och vad kostade det?
  • Hur ser Red Bull och Zeniths ROMI kalkyl ut?
  • Hoppa från 39 km och fritt fall i över 1000 km/h. Vad uppnår man, vad lär man sig och vad kan man utnyttja den kunskapen till? Räddar det liv?
  • Hade man kunnat använda kostnaden till något bättre, nyttigare eller hållbarare?
  • Vad säger det om Red Bulls och Zeniths varumärken. Är det ansvarsfulla företag som bekostar ett sånt här event?
  • Ger dig vingar – javisst, men ändå…

Var det här bara ett sätt att tillfredsställa en ensam människas fantasi. I så fall, var är kön? Ja, jag vet, jag satt faktiskt klistrad och tyckte att det var både coolt och spännande jag också.

Men någonstans så stod också, faktiskt, samvetet där och försökte få komma till tals. Jag tror att projekt som Red Bull Stratos är en utdöende sort. Jag tror att man från och med nyss och framåt måste jobba mer med att de aktiviteter man stödjer eller gör själv måste bidra, i någon form, till samhällets utveckling.

Just nu är det viktigaste och mest sympatiska företag kan göra är att dels bidra till att minska människans klimatpåverkan och främja en hållbar utveckling. Dels bidra till att minska det ökande utanförskapet i samhället. Tänk er den dag då ett någon kommer på en lika cool idé till event som Red Bull Stratos fast inom något av de områdena.

Tills det händer tycker jag att ni kan gå in och läsa mer om ett riktigt bra CSR initiativ, ”Idéer för Livet”, som Skandia drivit sedan 1987. Vem vet, ni kanske har en ”Felix-idé”. Berätta det i så fall för Idéer För Livet så kan ni få stålar till att förverkliga den idéen.

PS. Min frus kommentar när hon såg Felix hoppa? ”Avancerat sätt att ta livet av sig…”

2 kommentarer Lägg till

  1. Olle Kylhed skriver:

    Snyggt att du är igång:-)

    Skickat från min iPhone

    18 okt 2012 kl. 12:33 skrev ”Pang På Rödbetan” :

    > >

    1. hopjoh skriver:

      Tackar, känns bra faktiskt. Fortsätt att läsa och kommentera det uppskattar jag mycket. M v h Johan

Kommentera

