Hotet mot människans existens, när ett kvartalsresultat på +4 mdr inte är tillräckligt!

on

Kan vi hitta en nivå som innebär hållbar avkastning – eller är kraven på effektivitet och högre avkastning ett hot mot vår existens? Det kanske är lite hårt uttryckt att säga att de avkastningskrav vi ställer på företagen är ett hot mot vår existens… och nej, jag är inte kommunist heller. Men fundera över vad det innebär att vi hela tiden jagar bättre avkastning och aldrig är nöjda.

Låt mig få utveckla mitt resonemang. I dagarna har samtliga storbanker redovisat sina kvartalsresultat. Och för alla bankdirektörer så är det en riktigt munter läsning.

Däremot är kunderna inte fullt så muntra. Det visar, om inte annat, SKIs senaste Nöjd Kund mätning. Det intressanta med att bankerna visar de bästa kvartalsresultaten någonsin är att de samtidigt inte är nöjda och att de därför aviserar åtgärder för att ”komma tillrätta” med problemet.

De här åtgärderna handlar om att effektivisera organisationen för att kunna leverera mer och högre värde. Det handlar alltså om personalnedskärningar. Skälet till varför man vill skära i personalen är logiskt eftersom det i tjänsteföretag är personalen som är den enskilt största kostnadsposten och den enklaste att skära i.

Hur går detta ihop med CSR?
Med detta som grund började jag fundera lite. Just nu kretsar många av mina idéer kring vad företag kan bidra med till samhället. Det som populärt brukar gå under beteckningen CSR. Corporate Social Responsibility.

Företag vill just nu väldigt gärna visa att de bidrar till samhällsutvecklingen antingen genom att sponsra en ideell organisation, erbjuda sina anställa att volontär arbeta på betald arbetstid, mentorskap, GRI rapportering, klimatkompensering, miljöarbete och en massa andra mer eller mindre bra initiativ.

Men vad är det egentligen som vi skulle kräva av företagen om de vill bidra till samhället, på riktigt?

Det finns inget som heter ”Hållbar tillväxt”
Låt oss leka med tanken att det inte finns något som heter ”Hållbar tillväxt” (som jag skrivit en blogg om tidigare). Att jorden som vi lever på, och vars ekosystem är grunden till alla andra system inklusive den globala ekonomin, är ett slutet system. Det vill säga att det inte växer. Det tillförs inte några nya resurser utifrån. Det är ju inte som att det landar några leveranser från Andromeda galaxen ett par gånger i veckan direkt.

Med den förutsättningen som utgångspunkt går vi vidare.

Dina anställda är någon annans kunder och vise versa!
Det här är fakta. Dina kunder som ska köpa dina varor och tjänster är mestadels anställda (eller är egna företagare) någon annanstans än i ditt företag. På samma sätt som du är kund hos någon annan.

När kraven från investerare och aktieägare ökar på att företaget ska leverera avkastning, så svarar man genom att vidta ett antal åtgärder. Det börjar med att slimma processer och bli ännu mer effektiv. Att helt enkelt göra mer med mindre personal. Målet är att skära i kostnaderna. En krona sparad är en krona tjänad som det heter.

Vad händer då när alla ska effektivisera?
Företagen anstränger sig för att nå aktieägarnas avkastningsmål. Det gör de genom slimmade och effektiviserade processer för att spara kostnader och, om man är bank, genom att ta allt högre risker…

Konsekvensen är att de säger upp någon annans kunder. De som är uppsagda har ingen inkomst och därmed inte någon större förmåga att köpa vare sig tjänster eller produkter. Dina tjänster eller produkter…

Om ingen behövs – vem ska då konsumera?
Hur långt ska vi dra effektiviseringarna? Med hjälp av modern teknik och internet kan man, i princip, driva ett globalt företag med hjälp av en handfull anställda. En annan jämförelse som är intressant är t ex hur många arbetare det går åt för att tillverka en bil idag jämfört med för 30 år sedan. Googla svaret!

Ett annat exempel, visserligen inte på grund av effektiviseringar men resultatet är samma, är Spanien. Arbetslösheten i Spanien har inneburit att det i vart tionde spanskt hushåll inte finns någon som drar in pengar till hushållet. I vart tionde hushåll!

I det senaste numret av tidningen Finansliv redogörs för de nedskärningar som skett bland banker och försäkringsbolag sedan 2001. Med något undantag har alla banker och försäkringsbolag skurit hårt i personalen, någon annans kunder… Tyvärr är ju inte bank och finansbranschen ensamma om detta. Vilket i och för sig är synd då det är en till antalet anställda förhållandevis liten bransch. Däremot kan inte bankbranschens betydelse för resten av samhället underskattas.

Är det ekonomiskt hållbart att över tid kräva 15 procents avkastning på eget kapital årligen?
Är det rimligt att ha de avkastningsnivåerna givet den räntesituation vi har idag? Är det överhuvudtaget rimligt med tanke på att det inte finns något som heter ”Hållbar tillväxt”? Trots att bankerna som gör de bästa resultaten någonsin är ägarna inte nöjda och kräver mer. Mer! Ägarnas krav på avkastning bygger på att de vet att vart tionde år så går det riktigt åt skogen. Och bankdirektörerna, i sin iver att blidka ägarna, gör allt de kan för att leverera… vilket innebär att de tar större risker. Risker som i sin tur gör att det smäller vart tionde år. Med andra ord; Lösningen på problemet är problemet!

Vad skulle hända om aktieägarna nöjde sig med en lägre avkastning? Kan lägre avkastningskrav faktiskt leda till högre avkastning och bättre villkor för kunderna?
Vad skulle hända om ägarna tog på sig en lite större hatt och försökte sig på att titta ut över takåsarna. Istället för att tänka lika långt som näsan räcker. Tänk om de sa; ”Bra att ni effektiviserar. Men det är av samhällsekonomiskt intresse att vi inte skär i personalen. För skär vi i personalen så skär vi, på sikt, också i våra företagskunders intäkter. Därför kan vi tänka oss en lägre avkastning men vi vill ha en avkastning och en riskpremie för vår investering.”

En bonus som du uppnår genom att ändra risknivån i företaget är att det visserligen innebär lägre potential till avkastning på EK. Men det innebär också lägre risk för default (krasch!) och dessutom, som grädde på moset, lägre marginaler vilket kunder kan använda till att skapa hållbar tillväxt!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s