Nej, nej, nej Linkedin. Gör om gör rätt!

on

Jag är, som det heter, mellan två jobb. När man befinner sig i min situation så gäller det verkligen att ha öron och ögon med sig när man letar efter sin nästa utmaning. Man gör omfattande research, man uppdaterar CV:n, är aktiv på nätet och inte minst man aktiverar sitt nätverk. Det gör också att man är mer öppen och nyfiken på allt som ökar ens möjligheter att landa ett nytt uppdrag.

Jag är också som säkert en del av er märkt förhållandevis aktiv på den sociala nätverksplattformen Linkedin. Det ska sägas på en gång. Jag gillar Linkedin. Det är som en vuxen version av Facebook och den stora skillnaden är att människor faktiskt delar med sig av information och kunskap som man kan ha nytta av. Till skillnad från Facebook där det mest handlar om vad man gjort eller vilket väder det är (stigit upp, ätit, solen skiner, regnet öser ner…).

Det faktum att jag gillar Linkedin och är aktiv där innebär också att jag är mer mottaglig (läs: sugen på) för deras erbjudande om att uppgradera till ett ”Premium” kontot.  Dock är jag lite för snål då jag tycker att 196 SEK i månaden är lite väl häftigt. Speciellt eftersom jag, dels inte tror att jag skulle kunna få valuta för pengarna och dels eftersom man, när man är mellan jobb, av förklarliga skäl är något mer försiktig med vilka utgifter man drar på sig.

I dag damp det ned ett erbjudande från Linkedin i min mail-låda. ”Uppgradera till Job Seeker Premium gratis i 30 dagar” var budskapet. Härligt, tänkte jag, det passar mig. Då kan jag prova och se om det är något att ha.

Jag klickade mig vidare in till sidan för att uppgradera till gratis versionen. Men för att göra det skulle jag vara tvungen att lämna ifrån mig kort och kontouppgifter…

Nu började varningsklockan ringa och jag började kolla lite noggrannare på det finstilta. Det visade sig att om jag slog till på erbjudandet så skulle jag visserligen få trettio dagar utan debitering men att de därefter skulle debitera mitt kort ca 240 SEK löpande per månaden (med en månads uppsägningstid). Ja, just det ca 240 SEK. Inte 196 SEK eftersom de till råga på allt marknadsför månadskostnaden exklusive moms!

Jag skulle inte få någon påminnelse om att provtiden gått ut eller behöva bekräfta att jag faktiskt ville fortsätta. Med andra ord, väldigt likt negativ avtalsbindning och precis samma upplägg som bokklubbarna förbjöds att använda sig av för ett gäng år sedan.

Jag gillar verkligen inte den här typen av marknadsföring där man försöker ”lura” kunden. Jag tycker inte att det är schysst mot kunden. Och jag tycker framförallt att det inte är ett seriöst sätt att bedriva sin marknadsföring på och det skadar verkligen mitt förtroende för Linkedin som aktör.

Eller som Anders Timell brukar säga: FYYYY FAAAAAN, VERY BAD!

3 kommentarer Lägg till

  1. Anders skriver:

    Och på precis samma sätt gör Netflix prova gratis i 30 dagar men du måste fylla i kredikortsnummer etc… säger du upp inom prövotiden debiteras inte kommade månad, och vem kommer ihåg det?

    1. hopjoh skriver:

      Precis. Det är det som gör tillvägagångsättet som fult. Det känns otroligt kortsiktigt och nästan lite panikvarning. Man kan ju fråga sig om det verkligen går så bra för Linkedin.

  2. Bertil Blues Johansson skriver:

    De har just snott 4785 kronor av mig. Jag klickade på något free trial för att kunna komma i kontakt med en granne. Jag brukar aldrig vara inne på Linkedin och har tänkt att helt avsluta kontot. Men nu har de alltså snott 4785 spänn!!!!! av mig. De skulle jag ha att använda under min semester. Vilka skurkar.

Kommentera

