Råsunda Fotbollsstadion – Nya Highbury eller Blåkulla?

on

Om jag hade varit AIK:are, och lagd åt det sentimentala hållet, hade jag nog gått omkring och nynnat på följande, klassiska, refräng.

”Ja, nu är det slut på gamla tider, ja, nu är det färdigt inom kort. Nu ska hela rasket rivas, nu ska hela rasket bort. Så jag tar farväl och stora tårar rullar på min kind. Nu är det slut på gamla tider, nu går Råsunda i himlen in.” 

Det är ju inte så många matcher kvar innan den gamla arenan ska rivas för att lämna plats för nya kontorshus och efterlängtade bostäder. Jag är ju en ”sucker” för att i alla lägen försöka bygga en story kring det jag marknadsför eller skapar. Allt för att öka attraktionskraften och skapa en upplevelse för kunden/mottagaren.

Råsundas historia och den betydelse som Råsunda haft för svensk fotboll i allmänhet och AIK i synnerhet kan inte överskattas.  Med tanke på de möjligheter som den historiken ger till att skapa en grym storytelling upplevelse så hade man hoppats att de skulle ha tagit vara på chansen och öst på med kreativiteten med hjälp av de fantastiska fotbollshistoriska referenser som faktiskt finns förknippat med platsen när man nu bygger nytt.

Men nej! Som vanligt när svenskar ska göra något så blir det urvattnat, lagom och ”beige”. Så här har man tänkt att ”Nya” Råsunda ska se ut. Det ska i sammanhanget nämnas att de få fotbollsreferenser som man använder begränsar sig till gatunamn och om de lyckas… märka ut mittpunkten med en ”tidskapsel”.

Jämför till exempel med hur man hanterade Arsenals hemmaarena Highbury i England. Denna fotbollsstadion är en av världens mest anrika och kända arenor. Där utnyttjade man historien till max och paketerade storyn till ett attraktivt erbjudande. En boendeupplevelse som är unik i sitt slag och som du inte kan få någon annanstans. Kolla in bilderna och sajten www.highburysquare.com, så här kunde det sett ut:

Varför gör vi inte det mer i Sverige? Varför ska vi vara så förbannat försiktiga, tråkiga och dumsnåla? Kan det beror på att de som sitter med projekten inte förstår värdet av varumärken och kundupplevelser. Eller de kanske inte ens bryr sig.

De är mer inriktade på att byggelementen är av standardmått och inte kostar något. Än av att tänka utanför boxen och skapa något som folk verkligen attraheras av och vill ha. Dessutom är det ju, faktiskt, inte dyrare att vara kreativ och utnyttja de möjligheter som finns. Det kräver bara lite mer tankeinsats.

De skulle behöva tänka lite mer som Steve Jobs. Han var en mästare i att förstå värdet av kundupplevelsen och att folk är villiga att betala för att få den. (Kolla bara hur Apples platsannonser ser ut)

Någonstans handlar det om att du måste fråga dig själv: ”Vill jag gå omkring och göra beigea saker hela mitt liv, eller vill jag beröra och skapa mening med det jag gör?”

Jag har ställt frågan till mig själv. Och fick ett rungande svar tillbaka! Vad tror du att jag svarade?

Kommentera

