Hotet mot en framgångsrik reklamfinansierad radio. De, just nu, 3 sämsta reklamspotarna!

Tänk dig följande. Det är en råkall novembermorgon. Regnet öser ner och det är becksvart. Tänk dig nu att du sitter i din bil på väg till arbetet. Tyvärr går det inte med den hastighet du önskade; då du sitter fast i morgonrusningens tröga pendlartrafik. Bilkön har inte rört sig en centimeter på 5 minuter och du börjar bli allt mer stressad.

Nåja, du har i alla fall sällskap av den där trevliga radioshowen med hon norrländskan och han, den rolige galningen. Det är då det händer; radioreklam…bara ordet kan få en att börja rysa.

Ur dina högtalare strömmar nu ljudet av en idiot på speed. Han pratsjunger ”Mobilio, mobilio – har du nåågooon bra deeeeaaal idag…?”

Precis där och precis i den stunden brister det för dig. Du har hört den där reklamsnutten, vars ”namn-vi-inte-nämner-mer”, femtioelva gånger om dagen de senaste veckorna och nu blev det en gång för mycket. Du sliter ut den fabriksmonterade radion och slänger den så långt du bara kan. Sedan sitter du och fnittrar hysteriskt medan bilen sakta fortsätter att rulla mot jobbet…

Jag tror att det är många med mig som känner igen sig när jag beskriver känslan av avsky som många av radioreklamspottarna skapar. Ni vet de där snuttarna som inte bara får en att sänka ljudet eller byta kanal. Nej, de reklamsnuttar som jag pratar om är de där riktigt dåliga reklamspottarna. De som får en att vilja begå självmord hellre än att lyssna klart eller åtminstone att kasta radion framför ett framrusande godståg.

Några av de bästa värsta/sämsta exemplen just nu är Mobilio och Fortum. De är så dåliga att jag allvarligt funderar på att anmäla dem för brott mot folkrätten. Ja, jag vet att det är otroligt överdrivet och ”over-the-top” att jämföra sagda reklamsnuttar med folkmord och andra vidrigheter. Men…

Faktum är att den här typen av skräp har börjat breda ut sig i radion de senaste åren. Man behöver inte lyssna länge på våra kära ”fria” radiokanaler för att inse att majoriteten av reklaminslagen är hysteriskt dåliga. Det har gått så långt att mer än 50 procent av all radioreklam kan klassas som ren och skär ljudnedskräpning.

Övriga 50 procent kan delas upp i två grupper. Den ena gruppen, cirka 40 procent, består av helt menlös, ofarlig reklam som verkligen inte gör något för annonsören. De tillhör kategorin ”ljudvakuum”. Det vill säga: du hör att de sänds men du kommer aldrig att komma ihåg vem, vad eller varför de sändes. De går helt enkelt in i ena örat, accelererar och skjuts ut genom det andra örat utan att du registrerat budskapet.

Återstår då en grupp som motsvarar cirka 10 procent av all radioreklam. Eller enklare uttryckt; 1 reklamsnutt av 10 som faktiskt går att lyssna på mer än en gång, ta till sig budskapet och, faktiskt, bli attraherad av…

Hur utgör den låga kvaliteten på reklamspottarna i radio ett hot mot radiomediet?

Min åsikt är att den låga kvaliteten på radions reklamspottar är ett hot mot den kommersiella radion. På samma sätt som oadresserad, oönskad direktreklam i din brevlåda är ett hot mot bra DR eftersom det får dig att sätta upp en ”Reklam – Nej tack!” skylt. Eller på samma sätt som dessa hårdsäljande telefonnasare får dig dels att slänga på luren och dels att anmäla ditt telefonnummer till NIX-registret.

Jag anser att den kommersiella radion är på väg att göra samma misstag som DR/DM branschen och skjuter sig själv i foten genom att inte ställa hårdare krav på att de reklamspottar som sänds bidrar till kanalens varumärke.

Att radion står inför lika stora utmaningar som t ex den traditionella dagspressen råder det ingen som helst tvekan om. Radion som mediekanal i allmänhet och som reklamkanal i synnerhet utamans av alltifrån Spotify till podcasts. Eller för den delen gamla hederliga Sveriges Radio som på ett mycket modernt och professionellt sätt sänder högkvalitativ och reklamfri radio.

Om inget görs snarast för att höja kvaliteten på reklamavbrotten så kommer lyssnarna att överge de kommersiella radiokanalerna.

Vad behöver radiokanalerna göra då?
Jag tycker att kanalerna bör sätta upp tydliga riktlinjer för vilken kvalitetsnivå som kanalen kräver för att överhuvudtaget sända reklamspotten.

Jag tycker att kanalerna på ett mycket tydligt sätt borde utse en kvalitetsansvarig för den reklam som sänds. Jag menar då inte en ansvarig utgivare utan snarare någon som med fingerspitzgeühl kan godkänna de reklamspottar som sänds. Helt enkelt ställa mycket högre krav på annonsörer och deras reklambyråer/produktionsbolag. Jag hör att ni invänder och säger att det inte är kanalernas ansvar att kräva en viss kreativ höjd och kvalitet från sina annonsörer. Men det anser jag att det är. För kanalens varumärkes skull. För Radion som kanals skull. Men framförallt för den upplevelse som kanalen ska ge sina lyssnare.

Jag tycker att kanalerna ska börja värna om sina varumärken i mycket högre utsträckning än vad de gör idag. Det är det enda sättet att skydda sig mot en skadlig prispress. En kanal skulle egentligen hellre välja att gå miste om intäkten från en reklamspott än att köra en spott som inte stämmer överens med kanalens varumärke och kvalitetskrav.

Till syvende och sist handlar det om den fria radions överlevnad och just nu så ser utsikterna mycket mörka ut.
Men jag lovade ju er en lista över de absolut sämsta radioreklamspottarna just nu. Okej, jag ska göra ett försök. Utmaningen ligger i att de är så många. Det hade varit betydligt enklare att försöka utse den bästa eftersom det finns så få som är bra. Men å andra sidan är jag inte den som backar för en utmaning.

De tre sämsta radioreklamspottarna just nu:
1. Mobilio – ’nuff said!
2. Fortum – Här tog kreativiteten kafferast… Fantastique… Hjälp, någon…
3. Cashbuddy och Lendo – För någon kommer luuuura diiiig!

Någon borde förbarma sig över oss stackars radiolyssnare och radera ovanstående ljudfiler för gott.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s